Es posa en marxa Alencop, primera cooperativa autogestionada de recollidors de ferralla

https://directa.cat/actualitat/es-posa-en-marxa-alencop-primera-cooperativa-autogestionada-de-recollidors-de-ferralla

Funcionen des de dilluns passat amb seu en una nau del Poblenou. La iniciativa formalitza l’activitat de recollida de ferralla d’unes quinze persones que abans treballaven de manera informal
Alencop ofereix un servei gratuït de recollida a domicili de tota mena de ferralla.

Ja està en funcionament Alencop, la primera cooperativa de recollida de ferralla de Barcelona i pionera a l’estat. La cooperativa, que s’ha posat en marxa aquest dilluns, dóna feina a socis treballadors que abans havien exercit l’activitat de manera informal i ofereix un servei gratuït de recollida a domicili de tota mena de ferralla, sobretot RAEs (aparells elèctrics i electrònics), piles i mobiliari metàl·lic. A la vegada, la iniciativa formalitza l’activitat de recollida de ferralla d’unes quinze persones que abans treballaven de manera informal i que ara, a més de recollir els trastos, fan una tasca de sensibilització i formació a la ciutadania sobre recollida selectiva.

El projecte, que va néixer arran d’un encàrrec que l’ajuntament de Barcelona va fer a la cooperativa LabCoop, va començar a configurar-se fa molts mesos

El projecte, que va néixer arran d’un encàrrec que l’ajuntament de Barcelona va fer a la cooperativa LabCoop, va començar a configurar-se fa molts mesos. Aquests dies comença a caminar després d’un llarg procés administratiu, signatures de convenis amb l’ajuntament i diferents entitats i que els seus membres rebin la formació necessària –en gestió de residus, comptabilitat o idioma– per a portar a terme el projecte de manera integral.

 “Vivíem a les naus –posteriorment desallotjades del Poblenou– i des de l’ajuntament ens van trucar. Al principi va ser tot una mica difícil, som persones diferents, venim de països molt diferents com Senegal, Guinea, Ghana, Mali, Gàmbia o Nigèria… cadascú té les seves coses, la seva cultura, religió i llengua. Però, a poc a poc hem començat a conèixer i ens hem fet un grup, ja tenim els nostres rols adjudicats, funcionem com un equip. Sabem qui contestarà si truca la premsa o qui sap més d’un tipus concret d’electrodomèstics”, explica Joseph Silvere, un dels socis.

Com funciona el servei

Quan una persona truca a Alencop, se li obre una fitxa que consigna la seva adreça, telèfon i quina mena d’electrodomèstic vol llençar. Amb la fitxa a la butxaca, un dels treballadors agafa una de les bicicletes elèctriques amb les quals es mouen i va a casa de l’usuari. De ser necessari, el servei també disposa d’una furgoneta.

De moment i com que el projecte és una prova pilot, el servei cobreix la zona del districte de Sant Martí, però “això no vol dir que si rebem una trucada d’una altra zona, no hi anem.” Però treballen “intentant ser un servei de proximitat, per això ens movem preferentment pel districte”, explica l’Elisenda Vegué Gisbert, tècnica que fa l’acompanyament dels socis en el projecte. El servei obre des de les nou del matí fins a les vuit del vespre i s’està treballant amb les associacions de veïns, iniciatives comunitàries del barri i diversos espais formals i informals del districte per tal de donar-lo a conèixer entre el veïnat.

Durant els primers tres dies d’activitat s’han fet unes vint recollides i tenen unes quantes més en espera. El perfil mitjà de les usuàries que han sol·licitat la recollida a casa és el de persones grans que viuen soles o que tenen problemes de mobilitat per portar els trastos a la deixalleria del barri. Els socis de la cooperativa ressalten que han rebut molt suport per part d’aquestes veïnes i fan una valoració positiva dels primers dies. “Esperem que la gent ens conegui i ens truquin més. Som ecològics, no cobrem res pel servei i ajudem a la gent”, diu Mamadú, membre de la cooperativa. Les trucades, afegeixen, moltes vegades estan carregades d’afecte i suport.

Formació integral per a l’autonomia

Per tal de començar el projecte des de zero, la formació dels socis ha sigut i és una de les potes més importants d’Alencop. Els seus membres reben formació contínua en diverses àrees, com ara per a la constitució de la cooperativa, eines pel funcionament del negoci o nocions de recollida de ferralla i idiomes.

Els socis també han estat formats per fer una campanya de sensibilització i educació a la ciutadania, per tal d’explicar quins són els passos que s’han de fer a l’hora de llençar un residu i sobretot de la fracció de ferralla –on entren els electrodomèstics. Aquesta formació s’ha treballat amb el Gremi de recuperadors de Catalunya. “Ens interessava molt que ningú ens veies com una competència. Nosaltres tenim una finalitat, que no és la de ser gestors de residus. Avui dia recollim i venem a ferrovellers agremiats i autoritzats. D’aquesta manera contribuïm al sector que està regularitzat i, a la vegada, intentem no beneficiar les grans empreses que es dediquen a la recollida de ferralla, com a responsables que som d’economia social i solidària”, diu Vegué.

Alencop no es concep com una fi en si mateixa, sinó que vol ser un trampolí perquè els membres aconsegueixin tenir una autonomia real i dedicar-se a la feina que els mateixos decideixin

En principi, es va decidir garantir un mínim de funcionament del grup abans d’obrir altres formacions pels socis, però aquestes no es descarten, sinó que formen part del pla de treball del grup. Per això els membres s’han plantejat començar el març del 2016, una vegada la cooperativa funcioni de manera sòlida, altres tipus de capacitacions, siguin relacionades amb l’activitat, o no. La raó és que Alencop no es concep com una fi en si mateixa, sinó que vol ser un trampolí perquè els membres aconsegueixin tenir una autonomia real i dedicar-se a la feina que els mateixos decideixin, moltes vegades lluny de la recollida de ferralla, la seva font de subsistència inicial.

“Tots hem fet chatarra al carrer. No vam venir per això, però és el que vam trobar. Està bé perquè això et fa conèixer la ciutat i la gent, integrar-te. En general no sabíem com fer aquesta feina, la vam aprendre al carrer i ens ensenyem entre nosaltres” diu Silvere. I continua explicant que als seus països, “molts fèiem altres coses i tenim els nostres objectius a la vida. Llavors, si vols fer això bé, però si vols canviar la cooperativa, també t’ajudarà”. Una de les activitats derivades en les quals tenen interès a formar-se és la reparació i venda dels electrodomèstics recollits.

La realitat dels treballadors que es dediquen informalment a la recollida de residus electrònics domèstics, però, dista molt de la d’aquest grup de quinze persones. Això, explica Silvere, ha originat alguns conflictes amb els companys de professió que no poden gaudir de les seves condicions de treball. De fet, a Barcelona ciutat, milers de persones es dediquen a aquesta activitat; el grup d’Alencop representa un percentatge ínfim del total de recollidors.

Aquest és potser el repte a futur que té ara el projecte: ser capaços de créixer i incorporar més treballadors al model. Una manera de fer-ho possible seria replicar el projecte a altres barris, possibilitat que no descarten en absolut i que dependrà del suport que rebin de l’administració, del mateix desenvolupament de la seva feina i també de la resposta del veïnat.

Etiquetado , , , ,

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: